🏆 Privez

PrivEZ. Een combinatie van privacy en de afkorting voor easy.

Er is een probleem. Wanneer je een nieuw product koopt, of een nieuwe internetdienst afsluit, of wat dan ook doet dat met internet te maken heeft, krijg je een privacy overeenkomst of algemene voorwaarden te lezen, die je moet accepteren om door te gaan. Niemand leest dat, je bent niet de enige. 97% van de mensen in de leeftijd 18-34 jaar leest de voorwaarden niet (1).

Dit komt omdat die lange lappen tekst zo juridisch compleet mogelijk geschreven zijn, en niet makkelijk leesbaar voor de consument zoals jij en ik. Hierdoor kunnen bedrijven alles maken wat ze willen, en is het terecht dat er steeds meer mensen bezorgd zijn om hun privacy.

Maar er is een oplossing, en die oplossing heet PrivEZ. PrivEZ is een algoritme dat Terms of Services (algemene voorwaarden) en privacy policies verkort naar bulletpoints gepersonaliseerd voor jou.

Het is opgebouwd uit een groot neuraal netwerk, waarin het programma de policies analyseert, en deze koppelt aan een kleine samengevatte definitie. Hierna kijkt hij naar jouw voorkeuren. Deze geef je aan bij het installeren van het product. Vind jij bijvoorbeeld alleen je locatiegegevens belangrijk, dan zal PrivEZ alleen deze punten tonen uit de privacy policy. Vervolgens oordeelt hij of het bedrijf goed omgaat met deze gegevens, of dat je moet opletten met dit product. Dit geeft het algoritme aan met gekleurde stippen. Groen voor veilig, rood om aan te geven dat je moet opletten.

Het geeft dus eigenlijk advies over de privacy van mensen, en dat voor de ontzettend lage symbolische prijs van een kopje koffie per jaar, €2,49. Hierdoor staat de consument sterker in het veld, kunnen bedrijven niet meer zo makkelijk overal mee wegkomen, en wordt de onlinewereld een stuk fijnere plek.

PrivEZ is een van mijn meest belangrijke projecten van dit moment. Het is begonnen als project voor het vak Entrepreneurship op school, in oktober 2018. Ik kreeg hier toen een 5,6 voor, niet heel motiverend. De tweede opdracht van het vak was in groepsverband, en toen werd mijn project gekozen om verder mee te gaan. Hier kreeg ik een 8 voor, en dat begon er al meer om te lijken.

Toen ging het pas echt van start. Mijn docent vertelde mij dat het een echt goed idee was, en zodoende beschermde ik het idee via www.boip.int. Ook motiveerde hij mij om mee te doen aan de SpinAwards, de grootste creatieve prijzen van Nederland voor digitale media (1).

Hier deed ik mee met de finale, en op 18 april heb ik meegedaan met de finale. Op 22 mei heb ik hier uitslag van gekregen, en heb ik een zilveren SpinAward gewonnen. Dit staat niet gelijk aan een tweede prijs, maar je kunt het eerder zien als een ontzettend goed idee. Zo waren er in mijn categorie, Young Talent, 2 zilveren awards uitgereikt en 1 goud.

Samen met mijn docent, Klaas Fleischmann, op de foto tijdens de uitreiking in Escape Amsterdam.

(1) https://www.businessinsider.com/deloitte-study-91-percent-agree-terms-of-service-without-reading-2017-11?international=true&r=US&IR=T

(2) https://www.spinawards.nl/faq

Date: March 26, 2019