WHO Campagne

Deze 3 beelden vormen een fictieve campagne van de World Health Organization in de strijd tegen Covid-19. De gebouwen van beroemde skylines zijn gemanipuleerd zodat ze een dalende grafiek visualiseren. De boodschap is duidelijk: [Stad], Flatten the curve.

Het coronavirus gaat in rap tempo de wereld over. Het is onvermijdbaar dat een groot deel van de populatie besmet raakt en ziek wordt. Dit kan je zien in een grafiek, waarbij het langzaam begint, waarna je een grote boog ziet, de curve, die afvlakt wanneer het grootste deel weer is genezen. Zodra die curve te hoog is, en teveel mensen dus tegelijk ziek, kunnen onze ziekenhuizen het niet meer aan. Daarom is het van belang dat we deze curve zoveel mogelijk uitspreiden. Dit noemen ze ook wel: flatten the curve. Door de curve zo lang mogelijk te uit te rekken blijft de piek met zieke patiënten onder de maximale capaciteit van de ziekenhuizen. Je doet dit door je handen veel te wassen, geen handen meer te schudden maar vooral door thuis te blijven wanneer dat kan. 

Deze opdracht was onderdeel van mijn specialisatie in Branding. We begonnen door een associatieweb van woorden te maken. Hier maakte ieder dan 3 zinnen van die vertaald werden in schetsen. Die schetsen kregen nog een iteratieronde en uiteindelijk werden beelden ontwikkeld. Pas bij deze beelden gingen we nadenken over het concept erbij. Ik legde de link tussen de aflopende skyline met het coronavirus met de tekst:

The more you stay home, the less you’ll stay home

Dit bleek een goede vondst te zijn en na enkele verdere iteraties kwam de bovenstaande campagne naar buiten. 3 Beelden die de WHO zou kunnen gebruiken om een boodschap te verkondigen aan een hele brede doelgroep.

Of de nieuwe tagline beter of slechter is dan bovenstaande hangt af wie het leest. Ik ben benieuwd wat u ervan vindt! Ik vind persoonlijk de onderste net een procentje beter, omdat hij in de gebiedende wijs staat. Het straalt meer autoriteit uit.

New York, flatten the curve.

Date: April 2, 2020